|
Post by David on Oct 23, 2014 10:55:33 GMT
När jag läste om drakriddarna så tror jag att jag uptäckte ett fel. Sjätte aspekten: Drakskiftare. Det är det att för var tredje FV du har i den så kan du ta upp en förmåga av draken, men den kostar inget. ??
Och en annan sak Förmågorna hur länge kan drakriddaren behålla dom??
Är det någon som har något bra svar på detta??
|
|
Conrad
Tjuv nivå 2
The Joker
|
Post by Conrad on Oct 23, 2014 10:59:44 GMT
Precis, inget med drakriddare fungerar. Mitt tips är att alla glömmer yrket,
|
|
|
Post by Erika on Oct 23, 2014 11:00:51 GMT
Jag gissar att den håller sig striden ut.
Conrad Vad är det för stil. Drakriddare må kännas mäktigare men enligt mig är de hyffsat hårda. Endast en handfull kan den sjätte aspekten för det första. Drakriddare som klan är extremt hård och det finns mysigt mycket kampanjmaterial i dem. Tänk på alla högt stående personligheter i Osthem som i hemlighet är medlemmar. aspekterna är inte överdrivet bra. Jag tycker det är dags att stridskonster skall komma in i regelsystemet och det sättet drakriddarna får dem är svinbra, en ny färdighet för alla. Dessutom känns de flesta inte överdrivet mäktiga, när man kommer upp i mästarskickligheter är det självklart en annan femma men de flesta förutom den sjätte är enligt mig ganska seriösa. Draködarhugget har jag fattat som ett finishslag eftersom man måste vänta i en halvminut innan man får slå utan att draken får röra sig något anmärkningsvärt eller att draken på ena eller andra sättet för tillfället är paralyserad. Alla tvivlare kan snabbt göra några svenssonriddare med upp till femte aspekten och ställ dem mot en logedrake. Jag testade fem mot en skuggasdrake. Ingen dog skuggasen fick inte ens någon masssiv skada.
|
|
Conrad
Tjuv nivå 2
The Joker
|
Post by Conrad on Oct 23, 2014 11:03:04 GMT
Jag gissar att den håller sig striden ut. Conrad Vad är det för stil. Drakriddare må kännas mäktigare men enligt mig är de hyffsat hårda. Endast en handfull kan den sjätte aspekten för det första. Drakriddare som klan är extremt hård och det finns mysigt mycket kampanjmaterial i dem. Tänk på alla högt stående personligheter i Osthem som i hemlighet är medlemmar. aspekterna är inte överdrivet bra. Jag tycker det är dags att stridskonster skall komma in i regelsystemet och det sättet drakriddarna får dem är svinbra, en ny färdighet för alla. Dessutom känns de flesta inte överdrivet mäktiga, när man kommer upp i mästarskickligheter är det självklart en annan femma men de flesta förutom den sjätte är enligt mig ganska seriösa. Draködarhugget har jag fattat som ett finishslag eftersom man måste vänta i en halvminut innan man får slå utan att draken får röra sig något anmärkningsvärt eller att draken på ena eller andra sättet för tillfället är paralyserad. Alla tvivlare kan snabbt göra några svenssonriddare med upp till femte aspekten och ställ dem mot en logedrake. Jag testade fem mot en skuggasdrake. Ingen dog skuggasen fick inte ens någon masssiv skada. Vem bryr sig om de är bra eller inte. Eftersom hela påhittet är så töntigt att man bara blir förbannad när man tänker på. Det är ju sjukt fånigt att man skall stå och koncentrera sig i en halv minut och sedan hugga ihjäl en drake på ett slag. I det här fallet hänvisar jag till Paul Bonners målning med draken på myren som fanns uppe på hemsidan för ett tag sedan. Tror du man kan hugga ihjäl den draken på ett hugg? Även om man så koncentrerar sig i fyra timmar. Det handlar om känsla och om man vill ha drakar som är mäktig går det ju inte att ha ett überyrke som i alla fall i teorin kan döda en drake, spruta eld eller lägga ägg. Skitfånigt.
|
|
|
Post by Erika on Oct 23, 2014 11:03:31 GMT
Jag gissar att du inte har förstått Drakriddarnas hårdhet ännu. Som sagt drakdödarhugget är ett finischslag, jag ser det som att pressa svärdet in i drakens hjärta och få död på det, ett välkänt sett att ta död på dem, jag tänker framförallt då på Sigurd när han dräpte Fafne med en djärv stöt i hjärtat. Tillräckligt gott argument enligt min smak. Dessutom tycker jag inte att du skall se dem som ett yrke, det är en orden alltså en medlemsbaserad organisation, vi tar ett exempel:
öhh, SPOIL
Saagas stormjarl är som känt medlem i ordnen, han är dock jarl på "fritiden" vilket nog tar mer sysselsättning en något annat. alltså jag ser dem som en seekt, en kult, en heraktisk medlemsbaserad organisation kan jag väll också beskirva det som. Föresten kan du verkligen säga att drakbröderna som man stöter på i tid och otid i Vildhjarta är "skitfåniga" elelr "töntiga". drakdräpare har funnits i de flesta mytologier eftersom drakar är ett sådant vanligt odjur, elelr ivarje fall liknande djur som korsar varandra. Däreför tycker jag att Trudvang som utspelar sig i sagans land faktiskt kan få ha drakriddare med tanke på att sagorna har sina. Exempel: Som innan Sigurd och Fafne, Hefasitos och Chimera, Jabberwock och vem det nu var som tog död på honom, St Göran och draken, ett oberäknerligt gäng kinesiska drakar och deras banemän o.s.v.
När det gäller Paul Bonnermålningen så tror jag inte någon skulle kunna slinka mellan dennes ben, resa sig tio famnar från marken och stöta sitt svärd i odjurets hjärta. Däremot om denna drake sitter fast i en raserad grotta, är för trött för att röra sig och drakriddaren i fråga har all tid i världen att gå fram och göra processen kort med odjuret, som sagt ett finishslag.
Ett ting jag håller med om är att drakriddarna är för mäkta i jämförelse med de andra stridsbaserade yrkena i DoD. SKaffa fram några mer stridskonster som svensson kan lära sig så blir det nog mer balanserat. Jag skulle så du vet aldrig låta någon rollperson vara drakriddare om inte denna gjorde en ärkebakgrund och beskrev varför på ett gott sätt.
|
|
Conrad
Tjuv nivå 2
The Joker
|
Post by Conrad on Oct 23, 2014 11:03:43 GMT
Om det är balans du är ute efter föreslår jag att man istället tar bort drakriddarna och struntar i stridkonster, vilkas införande skulle sabba settingen ännu mer. Vill man döda en drake så samlar man ihop traktens hårdaste krigare, en si så där 15 - 20 pers som får anfalla draken. minst 2/3 kan räkna med att stryka med om inte alla. Det är stämning det! Vill man nödvändigtvis ha en drakriddarorden så kan man ju göra så att de få som överlevt en strid med en drake kan vara med. Ãberstormästaren är den enda som varit med och dräpt tre (fatta! tre drakar), och han saknar sju fingar, ett ben och ser ut som en vidbränd pizza i nyllet. En sådan orden vore Trudvang värdigt istället för något fjamsyrke som passar bättre i en Marveltidning.
|
|
|
Post by David on Oct 23, 2014 11:03:52 GMT
Det jag är ute efter det jag skrev i det första......
|
|
|
Post by Erika on Oct 23, 2014 11:05:28 GMT
Det jag är ute efter det jag skrev i det första...... 15-20 pers? det är hur många drakriddare det krävs för att ta död på EN drake, de är fortfarande inte übermäktiga som du tycks framstå dem. Om vanliga bonnar skulle möta en drake skulle åtminstone en hel by stryka med (det är stämning det) jag kan se drakriddarna som beduinordnen i Mumien, springer in för att ta hand om odjuret kanske en trettio pers och det räcker inte ändå, d eär tränade men för att ta död på en drake krävs dte mer än en riddare om inte denna har dne sjätte aspekten givetvis. Dräpa tre drakar, jag tror inte att det finns någon drakriddare som dräpt så många drakar (om inte drakmän och droktiler räknas in fröståss) finns det en sådan bör denna vara dådsjungd i hela Trudvang. Dessutom skall jag vara ärlig tycker jag mer att Batmanstilen är hårdare än den som du föreslog, en drake som helt och hållet spöar skitejn ur allt och alla så kommer det en mäktigb typ, med mäktiga kunskaper och lussar över denna. Det är sällan som man hör utav härar som slår ned drakar det är typsisk Warhammerstil vilket jag absolut inte vill ha med i mitt Trudvang, nej dte är sagans värld och det skall den förbli. ... skall jag vara ärlig tycker jag inte ens att man skall ge sig på en drake om man vill ha livet i behåll.
|
|
|
Post by Benjamin on Oct 23, 2014 11:09:09 GMT
Bernajd Blankforte dräpte tre drakar personligen; men så var han också en stormästare för drakriddarnas orden. Och för allt vad vi ver var Grunfied ensam när han dödade Elmtunga.
Jag tycker inte heller att drakriddare är något att hänga i granen. Det beror främst på Aspekterna. Hade de bara varit ett vanligt gäng knäppskallar utan några underliga "förmågor" hade det kännts mer trovärdigt. Jag kan tänka mig drakriddare - fast i så fall är den enda skillnaden från vilken ordenskrigare som helst att de har kunskap om drakar som kärnfärdighet.
Men å andra sidan är ju jag en sådan knäppskalle som inte gillar magi alls; som tycker att man kan riva ut sidorna med magi/religion ur regelboken och kasta i närmaste träsk - så därför kanske min åsikt inte räknas.
|
|
Anna
Tjuv nivå 2
BARBAR!!!
|
Post by Anna on Oct 23, 2014 11:10:10 GMT
Jag är inne på din linje Benjamin. Men religionssidorna kan vara kvar, men bönerna är lite skumma, de kan man ta bort. Men en sån radikalist som du är är inte jag. Några småmagier (typ göra upp en liten eld och sånt) och en del småmäktiga böner, typ bota sjuka (på mästarnivå då).
Anledningen till att jag ogillar drakriddarna är att de är så mäktiga och skumma. Nu kommer förmodligen någon att säga att de inte är så mäktiga och att man kan jämföra med magiker som är ett mycket mäktigare yrke. Till försvar säger jag bara begränsning. Det finns en gräns för om man kan lära sig magi eller inte och den gränsen går vid 13 i SPI. En sån gräns finns inte för drakriddare. Det här är mest en symbolisk gräns men jag skulle ändå vilja att en sådan gräns skulle finnas om RM nu propsar på att ha dem med. Själv skulle jag inte ha med dem med aspekterna, men utan aspekterna så är det lugnt.
|
|
|
Post by Benjamin on Oct 23, 2014 11:11:12 GMT
Radikalist och radikalist. Jag uttryckte mig oklart. Vad jag menar är att trollkarl och präst inte ska vara ett spelbart yrke. Spelledaren får trolla så mycket han vill - men spelarna får INTE göra det! Ifall det vore så med drakriddarna också kunde de få ha sina aspekter i godan ro någonstans långt borta från spelarna och eventuella drakar - det är bara det att jag är emot idén att lägga för mycket "mystisk makt" i spelarnas händer. Sådant uppmuntrar dem bara till att slåss istället för att prata.
|
|
|
Post by David on Oct 23, 2014 11:12:33 GMT
Nu har jag bara en fråga att ställa.... om ni som inte gillar drakriddare skulle ge en ärlig åsikt om vad den sjätte aspekten skulle kosta.
|
|
Fanny
Tjuv nivå 2
n00b
|
Post by Fanny on Oct 23, 2014 11:13:46 GMT
Nu har jag bara en fråga att ställa.... om ni som inte gillar drakriddare skulle ge en ärlig åsikt om vad den sjätte aspekten skulle kosta. Använd kostnaden för att höja Grundegenskaper, tycker jag låter ganska rättvist.
|
|
|
Post by David on Oct 23, 2014 11:16:13 GMT
Mja.
|
|